Het vinden van toptalent in een krappe arbeidsmarkt is een uitdaging. Daarom is het van belang om inzicht te krijgen in wie je doelgroep is, waar deze zich bevindt en wat hen bezighoudt. Zo weet jij in de rol van recruiter waar je moet zoeken en welke werving daarbij aansluit.
Als je het juiste talent aan boord hebt, begint het echte avontuur. Zorg ervoor dat de onboarding geen saaie bedoening wordt, maar dat de medewerker zich opgenomen voelt binnen de organisatie. Door een goede onboarding krijgen medewerkers een vliegende start, waardoor ze zich snel welkom en veilig voelen en hierdoor effectief aan het werk gaan. Zo krijg je mensen gemotiveerd en gemotiveerde mensen maken het verschil!
Aantrekkelijk werkgeverschap voldoet aan een aantal aspecten. Om aan deze aspecten op te bouwen, zetten we een stappenplan op:
Stap 1
Wie is de doelgroep?Na een kennismaking met de organisatie, kijken we op welk gebied de organisatie al aan aantrekkelijk werkgeverschap voldoet en hoe de ideale werknemer (doelgroep) eruitziet.
Stap 1
Plan van aanpakOp basis van onze bevindingen in stap 1 stellen we het conceptplan op. Deze bespreken we samen met de HR-professional, directie en andere contactpersonen binnen de organisatie. Vervolgens werken we het plan verder uit.
Stap 1
UitvoeringWe gaan aan de slag. Aan de hand van het plan van aanpak nemen wij het voortouw. Tijdens het gehele traject fungeert de HR Vaartmaker als sparringpartner waar de HR-professional of leidinggevende op kan terugvallen.
Stap 1
MonitoringTussentijds monitoren wij of er richting wordt gegeven aan de beoogde doelen. Waar nodig sturen we bij. Het uiteindelijke doel van de HR Vaartmaker is ervoor zorgen dat het HR-instrument volledig wordt geïmplementeerd.
Stap 1
BorgingMet training-on-the-job van de betrokken medewerkers zorgen we ervoor dat ook na ons vertrek voldoende kennis en vaardigheden binnen de organisatie zijn om zelfstandig aan het werk te kunnen.
Stap 1
EvaluatieUiteraard sluiten we het project af met een evaluatie om met elkaar stil te staan bij het succes van het project en de verbeterpunten voor een eventueel vervolg.
Aantrekkelijk werkgeverschap voldoet aan een aantal aspecten. Om aan deze aspecten op te bouwen, zetten we een stappenplan op:
Stap 1
Wie is de doelgroep?Na een kennismaking met de organisatie, kijken we op welk gebied de organisatie al aan aantrekkelijk werkgeverschap voldoet en hoe de ideale werknemer (doelgroep) eruitziet.
Stap 1
Plan van aanpakOp basis van onze bevindingen in stap 1 stellen we het conceptplan op. Deze bespreken we samen met de HR-professional, directie en andere contactpersonen binnen de organisatie. Vervolgens werken we het plan verder uit.
Stap 1
UitvoeringWe gaan aan de slag. Aan de hand van het plan van aanpak nemen wij het voortouw. Tijdens het gehele traject fungeert de HR Vaartmaker als sparringpartner waar de HR-professional of leidinggevende op kan terugvallen.
Stap 1
MonitoringTussentijds monitoren wij of er richting wordt gegeven aan de beoogde doelen. Waar nodig sturen we bij. Het uiteindelijke doel van de HR Vaartmaker is ervoor zorgen dat het HR-instrument volledig wordt geïmplementeerd.
Stap 1
BorgingMet training-on-the-job van de betrokken medewerkers zorgen we ervoor dat ook na ons vertrek voldoende kennis en vaardigheden binnen de organisatie zijn om zelfstandig aan het werk te kunnen.
Stap 1
EvaluatieUiteraard sluiten we het project af met een evaluatie om met elkaar stil te staan bij het succes van het project en de verbeterpunten voor een eventueel vervolg.
Omdat je weet hoe je je als werkgever kunt onderscheiden, trek je nieuw talent aan.
Als je goed voor ogen hebt wie jouw ideale werknemer is, weet je ook hoe je deze het beste kunt benaderen en welke facetten binnen het werkgeverschap je wilt benadrukken.
Met een effectieve onboarding benut je het volledige potentieel van de werknemer. De medewerker voelt zich welkom, veilig en is snel inzetbaar.
De whitepaper “Het gebruik van AI binnen HR” belicht de snelle ontwikkelingen en het groeiende belang van kunstmatige intelligentie in het HR-vakgebied. AI transformeert processen zoals het schrijven van vacatureteksten en het selecteren van kandidaten, waardoor HR-professionals meer tijd kunnen besteden aan taken die menselijk inzicht en empathie vereisen. De whitepaper legt uit wat AI precies is, hoe het werkt, en beschrijft verschillende toepassingen zoals Machine Learning en Deep Learning. Deze technologische vooruitgang biedt HR-professionals de kans om efficiënter te werken en beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
Een aanzienlijk deel van HR-professionals gebruikt al AI-tools zoals ChatGPT voor het schrijven van teksten en andere ondersteunende taken. Uit een onderzoek, uitgevoerd door IMK Opleidingen, blijkt dat 90% van de ondervraagde HR-professionals bekend is met AI, en 36% maakt daadwerkelijk gebruik van deze tools. De populariteit van ChatGPT en andere AI-visualisatietools onderstreept het potentieel van AI binnen HR. Voor meer inzichten en praktische voorbeelden van AI-gebruik binnen HR raad ik je aan de volledige whitepaper te lezen via deze link. Dit is uitgevoerd door partners van IMK.
In een snel veranderende werkomgeving is een goed doordacht HR-beleid van groot belang.
Onze dienstverlening bestaat uit een uitgebreid scala aan onmisbare HR-modules; de bouwstenen van succesvol personeelsmanagement.
Versnellen met vertrouwen, groeien naar succes
Groei snel, maar op een duurzame manier door een gestructureerd HR-beleid.