Functieomschrijvingen maken

Een functieomschrijving geeft medewerkers duidelijkheid over hun werkzaamheden, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Daarnaast vormt de functieomschrijving een solide basis voor de leidinggevende om ontwikkelgesprekken voor te bereiden.

Functieomschrijving geeft duidelijkheid

Het maken van functieomschrijvingen legt een uniforme en heldere basis. Deze beschrijving biedt niet alleen duidelijkheid over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, maar schetst ook het ideale profiel van een medewerker. Een functieprofiel maakt helder welke ervaring en eigenschappen essentieel zijn voor optimale prestaties. Bovendien staan in alle functieprofielen de benodigde kennis, vaardigheden en competenties.

Een andere aanpak is om de medewerker te vragen zijn of haar ervaringen en kwaliteiten centraal te zetten en deze te vertalen naar een rol op maat. Dit maakt je flexibeler in een snel veranderende organisatie en is tevens interessant in een krappe arbeidsmarkt. Een heldere functieomschrijving zorgt ervoor dat de werknemer beter weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Bovendien vormt de functieomschrijving een solide basis voor de leidinggevende om ontwikkelgesprekken te kunnen voorbereiden met een vlootschouw.

Stappenplan opzetten functieprofiel

Welke stappen doorlopen wij om tot het juiste functieprofiel te komen?

Stap 1

Huidige functieprofielen in kaart brengen

Als er al functieomschrijvingen zijn, dan nemen we deze onder de loep. Zijn er geen functieprofielen beschikbaar? Dan beginnen we bij het begin.

Stap 1

Plan van aanpak

Aan de hand van eerdere functieomschrijvingen (als die er zijn) stellen we het conceptplan op. Deze bespreken we samen met de HR-professional en andere betrokkenen binnen de organisatie. Vervolgens werken we het plan verder uit.

Stap 1

Uitvoering

We gaan aan de slag. Aan de hand van het plan van aanpak nemen wij het voortouw. Tijdens het gehele traject fungeert de HR Vaartmaker als sparringpartner waar de HR-professional of leidinggevende op kan terugvallen.

Stap 1

Monitoring

Tussentijds monitoren wij of er richting wordt gegeven aan de beoogde doelen. Waar nodig sturen we bij. Het uiteindelijke doel van de HR Vaartmaker is ervoor zorgen dat het HR-instrument volledig wordt geïmplementeerd.

Stap 1

Borging

Met training-on-the-job van de betrokken medewerkers zorgen we ervoor dat ook na ons vertrek voldoende kennis en vaardigheden binnen de organisatie zijn om zelfstandig aan het werk te kunnen.

Stap 1

Evaluatie

Uiteraard sluiten we het project af met een evaluatie om met elkaar stil te staan bij het succes van het project en de verbeterpunten voor een eventueel vervolg.

Stappenplan opzetten functieprofiel

Welke stappen doorlopen wij om tot het juiste functieprofiel te komen?

Stap 1

Huidige functieprofielen in kaart brengen

Als er al functieomschrijvingen zijn, dan nemen we deze onder de loep. Zijn er geen functieprofielen beschikbaar? Dan beginnen we bij het begin.

Stap 1

Plan van aanpak

Aan de hand van eerdere functieomschrijvingen (als die er zijn) stellen we het conceptplan op. Deze bespreken we samen met de HR-professional en andere betrokkenen binnen de organisatie. Vervolgens werken we het plan verder uit.

Stap 1

Uitvoering

We gaan aan de slag. Aan de hand van het plan van aanpak nemen wij het voortouw. Tijdens het gehele traject fungeert de HR Vaartmaker als sparringpartner waar de HR-professional of leidinggevende op kan terugvallen.

Stap 1

Monitoring

Tussentijds monitoren wij of er richting wordt gegeven aan de beoogde doelen. Waar nodig sturen we bij. Het uiteindelijke doel van de HR Vaartmaker is ervoor zorgen dat het HR-instrument volledig wordt geïmplementeerd.

Stap 1

Borging

Met training-on-the-job van de betrokken medewerkers zorgen we ervoor dat ook na ons vertrek voldoende kennis en vaardigheden binnen de organisatie zijn om zelfstandig aan het werk te kunnen.

Stap 1

Evaluatie

Uiteraard sluiten we het project af met een evaluatie om met elkaar stil te staan bij het succes van het project en de verbeterpunten voor een eventueel vervolg.

Wat levert het op?

Een helder geformuleerd functieprofiel schept duidelijkheid bij medewerkers. Concreet levert dat het volgende op:
Duidelijke verwachtingen

Functieomschrijvingen leggen een uniforme en heldere basis, zodat medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt.

Juiste ervaring en competenties

Door werkzaamheden te kaderen en verantwoordelijkheden op papier te zetten, maakt de functieomschrijving duidelijk welke ervaring en competenties de werknemer nodig heeft.

Goede basis voor talent- en organisatieontwikkeling

Een heldere functieomschrijving is een goede basis voor talent- en organisatieontwikkeling.

Ervaringsverhalen

No data was found

Bouwstenen

In een snel veranderende werkomgeving is een goed doordacht HR-beleid van groot belang.

 
Onze dienstverlening bestaat uit een uitgebreid scala aan onmisbare HR-modules; de bouwstenen van succesvol personeelsmanagement.

HANDBOEK PERSONEEL1

Handboek personeel

Het personeelshandboek is een centraal document waarin beleidsregels, bepaalde arbeidsvoorwaarden en procedures vastliggen en dat zorgt voor duidelijkheid en structuur.
Group

Ontwikkelgesprekken

Met effectieve ontwikkelgesprekken stimuleer je groei en prestaties. Voer deze gesprekken op een motiverende en uniforme manier.

Versnellen met vertrouwen, groeien naar succes

Groei snel, maar op een duurzame manier door een gestructureerd HR-beleid.