Handboek personeel

Een personeelshandboek biedt duidelijke richtlijnen en procedures voor medewerkers. Dit draagt bij aan een gestroomlijnde en goed geïnformeerde werkomgeving. Tevens vormt het personeelshandboek het juridisch fundament van de personeelsorganisatie.

Personeelshandboek

Een personeelshandboek is van belang voor jouw organisatie omdat het helderheid en consistentie schept. Het handboek voor personeel vormt de ruggengraat van jouw bedrijfsbeleid, waarin regels, arbeidsvoorwaarden en procedures uniform zijn vastgelegd voor al jouw medewerkers.

Het personeelshandboek biedt niet alleen structuur, maar is ook een juridisch fundament. Hierdoor zijn alle zaken waterdicht geregeld en worden eventuele vraagstukken snel opgelost. Deze duidelijkheid werkt als een motivator voor je medewerkers; specifieke afspraken en verwachtingen zijn glashelder. Versterk de cohesie binnen je team en geef je organisatie de benodigde duidelijkheid met een professioneel personeelshandboek.

Stappenplan handboek personeel

Om een personeelshandboek op te stellen, doorlopen we een aantal stappen.

Stap 1

Personeelszaken in kaart brengen

Om te weten te komen welke personeelszaken al (juridisch) zijn vastgelegd, doen we eerst onderzoek naar het huidige beleid, de regels, arbeidsvoorwaarden en procedures.

Stap 1

Plan van aanpak

Op basis van onze bevindingen in stap 1 stellen we het conceptplan op. Deze bespreken we samen met de HR-professional, directie en andere contactpersonen binnen de organisatie. Vervolgens werken we het plan verder uit.

Stap 1

Uitvoering

We gaan aan de slag. Aan de hand van het plan van aanpak nemen wij het voortouw. Tijdens het gehele traject fungeert de HR Vaartmaker als sparringpartner waar de HR-professional of leidinggevende op kan terugvallen.

Stap 1

Monitoring

Tussentijds monitoren wij of er richting wordt gegeven aan de beoogde doelen. Waar nodig sturen we bij. Het uiteindelijke doel van de HR Vaartmaker is ervoor zorgen dat het HR-instrument volledig wordt geïmplementeerd.

Stap 1

Borging

Met training-on-the-job van de betrokken medewerkers zorgen we ervoor dat ook na ons vertrek voldoende kennis en vaardigheden binnen de organisatie zijn om zelfstandig aan het werk te kunnen.

Stap 1

Evaluatie

Uiteraard sluiten we het project af met een evaluatie om met elkaar stil te staan bij het succes van het project en de verbeterpunten voor een eventueel vervolg.

Stappenplan handboek personeel

Om een personeelshandboek op te stellen, doorlopen we een aantal stappen.

Stap 1

Personeelszaken in kaart brengen

Om te weten te komen welke personeelszaken al (juridisch) zijn vastgelegd, doen we eerst onderzoek naar het huidige beleid, de regels, arbeidsvoorwaarden en procedures.

Stap 1

Plan van aanpak

Op basis van onze bevindingen in stap 1 stellen we het conceptplan op. Deze bespreken we samen met de HR-professional, directie en andere contactpersonen binnen de organisatie. Vervolgens werken we het plan verder uit.

Stap 1

Uitvoering

We gaan aan de slag. Aan de hand van het plan van aanpak nemen wij het voortouw. Tijdens het gehele traject fungeert de HR Vaartmaker als sparringpartner waar de HR-professional of leidinggevende op kan terugvallen.

Stap 1

Monitoring

Tussentijds monitoren wij of er richting wordt gegeven aan de beoogde doelen. Waar nodig sturen we bij. Het uiteindelijke doel van de HR Vaartmaker is ervoor zorgen dat het HR-instrument volledig wordt geïmplementeerd.

Stap 1

Borging

Met training-on-the-job van de betrokken medewerkers zorgen we ervoor dat ook na ons vertrek voldoende kennis en vaardigheden binnen de organisatie zijn om zelfstandig aan het werk te kunnen.

Stap 1

Evaluatie

Uiteraard sluiten we het project af met een evaluatie om met elkaar stil te staan bij het succes van het project en de verbeterpunten voor een eventueel vervolg.

Wat levert het op?

Een handboek voor personeel levert duidelijkheid op voor jouw medewerkers. Het personeelshandboek biedt onder andere de volgende voordelen:
Helderheid en consistentie

Regels, arbeidsvoorwaarden en procedures liggen vast zodat medewerkers erop kunnen terugvallen.

Juridisch fundament

Personeelszaken liggen juridisch vast, waardoor eventuele vraagstukken snel zijn opgelost.

Versterkt cohesie

De sociale samenhang binnen de organisatie wordt sterker omdat verwachtingen helder in het personeelshandboek staan.

Werkt als motivator

Specifieke afspraken en verwachtingen worden glashelder gecommuniceerd.

Ervaringsverhalen

No data was found

Bouwstenen

In een snel veranderende werkomgeving is een goed doordacht HR-beleid van groot belang.

 
Onze dienstverlening bestaat uit een uitgebreid scala aan onmisbare HR-modules; de bouwstenen van succesvol personeelsmanagement.

BINDEN, BOEIEN EN BEHOUDEN

Binden, boeien en behouden

Zorg ervoor dat jouw medewerkers niet verveeld raken. Actief geïnteresseerde medewerkers blijven namelijk gemotiveerd. Dit resulteert in een hogere retentie en duurzame inzetbaarheid.
FUNCTIEOMSCHRIJVINGEN MAKEN

Functieomschrijvingen maken

Een functieomschrijving geeft duidelijkheid over wat je verwacht van iemand met een bepaalde functie in jouw organisatie.

Versnellen met vertrouwen, groeien naar succes

Groei snel, maar op een duurzame manier door een gestructureerd HR-beleid.