Het belang van binden, boeien en behouden
Dit is vast niet de eerste keer dat je iets leest over het binden, boeien en behouden van medewerkers. Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk? Het is eigenlijk heel eenvoudig. Aandacht besteden aan de 3 b’s maakt je een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe én zittende medewerkers. En dat is belangrijk als je een kwalitatief goed personeel personeelsbestand wilt opbouwen.
Binden van werknemers
Zorgen dat nieuwe medewerkers graag bij je willen werken, noemen we het binden van medewerkers. Dat begint bij de werving waarbij je jouw bedrijf zo goed mogelijk neerzet (zonder valse beloftes te doen) en gaat verder bij de sollicitatiegesprekken, de preboarding en de onboarding.
Vergeet ook niet dat het afwijzen van minder geschikte kandidaten voor de functie óók zorgt voor binding. Je wilt dat de sollicitant een goede indruk van je bedrijf krijgt en houdt zodat de sollicitant positief over jouw bedrijf denkt en praat, ook als hij of zij afgewezen.
bOEIEN VAN WERKNEMERS
Tijdens de loopbaan van medewerkers bij jouw organisatie is het belangrijk dat medewerkers zich uitgedaagd voelen en zich kunnen ontwikkelen. Gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden en opleidingskansen is een van de belangrijkste redenen voor medewerkers om eerder dan gewenst een bedrijf te verlaten.
behouden van werknemers
Je wilt voorkomen dat goede medewerkers de organisatie verlaten. Dat doe je door werk te bieden dat past bij hun talenten, door ze uit te dagen, door te ondersteunen in het zoeken van een balans tussen werk en privé, passende arbeidsvoorwaarden te bieden en zo verder.
Het binden, boeien en behouden van medewerkers is een continu proces en eigenlijk nooit klaar. Ook als een medewerker de organisatie uiteindelijk verlaat wil je dat hij positief terugkijkt op zijn tijd bij jouw bedrijf en anderen stimuleert om bij jou te komen werken. Vergeet dus ook de offboarding niet!
5 belangrijke pijlers voor het binden, boeien en behouden van medewerkers
Pijler 1: Leiderschap
Leiderschap kent meerdere aandachtspunten:
- Een stabiele managementkoers met heldere doelstellingen, visie en missie.
- Management dat met woorden en gedrag de bedrijfscultuur uitdraagt en voorleeft.
- Leidinggevenden die in staat zijn verschillende leiderschapsstijlen toe te passen, afhankelijk van de medewerker en de situatie.
Leiderschap heeft een enorme impact op het werkplezier en motivatie van medewerkers.
Pijler 2: talentontwikkeling
Medewerkers die werk doen dat past bij hun talenten en zich daarin mogen en kunnen ontwikkelen, zullen zich veel meer gemotiveerd voelen en betrokken bij hun werk. Dit heeft ook een positief effect op de verbinding die zij voelen met het bedrijf. Investeer dus in trainingen en opleidingen en help medewerkers om hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen.
Vergeet daarbij ook niet om ruimte te bieden voor persoonlijke ontwikkeling. Een opleidingsplan kan goed helpen om behoeftes in kaart te brengen en passende trainingen en opleidingen te bieden.
Pijler 3: Balans werk-privé
Het leven van veel mensen zit vol met allerlei activiteiten naast het werk: sociale afspraken, sporten, familie, gezin, zorgtaken, enzovoort. Het is al een hele uitdaging om alle ballen in de lucht te houden, laat staan als er levensgebeurtenissen zijn of fases die extra aandacht of zorg vragen.
Als werkgever kun je daarin een belangrijke ondersteunende rol bieden, zoals flexibele werktijden, de mogelijkheid om (tijdelijk meer) thuis te werken of te ondersteunen met mentale of praktische begeleiding.
Pijler 4: arbeidsvoorwaarden
Pijler 5: Strategische personeelsplanning
Een groeiende organisatie, ambitieuze doelen en een krappe arbeidsmarkt is het recept voor een hoog ziekteverzuim en vertrekkende medewerkers. Met een strategische personeelsplanning voorkom je gaten in je personeelsbestand. Leg vast hoe je huidige personeelsbestand eruit ziet en breng verwachte personeelsontwikkelingen in kaart zoals pensioen, ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof etc.
Koppel dit ook aan een vlootschouw: welke medewerkers zijn toe aan een volgende stap en waar zitten doorgroeimogelijkheden? Zo kun je tijdig schakelen en maatregelen nemen, zodat medewerkers niet langer dan nodig een te hoge werkdruk ervaren of zich belemmerd voelen in hun ontwikkeling omdat er simpelweg te veel werk is om daarmee bezig te zijn en aandacht aan te geven.
Denk jij na het lezen van dit artikel dat er binnen jouw organisatie verbetering nodig is om medewerkers te binden, boeien en behouden? Onze HR Vaartmakers helpen je graag! Neem contact op via 0172-796 374 of info@hrvaartmaker.nl.